ehm, handbagage. va?

2010-05-12 @ 13:57:24
Jag absolut avskyr de där reglerna angående vätskor i resväska och handbagage.
Hårspray, linsvätska och koksalt. JOBBIGT att även krämer räknas in till detta?

Bagagehantering
Flygbolagens regler för packning av incheckat bagage är följande: bagaget får inte innehålla föremål som kan skadas under flygningen, exempelvis flaskor eller ömtåligt gods som glas och porslin eller saker som är bristfälligt paketerade. Bagaget som checkas in ska vara lämpligt förpackat så att det tål att hanteras med annat bagage i lastutrymmet. Ryggsäckar ersätts endast av flygbolaget om de under transport läggs i en sluten plastpåse.

Värdesaker/stöldbegärligt gods såsom pengar, värdepapper, smycken, glasögon, datorer och annan elektronisk utrstning ska förvaras i handbagage tillsammans med viktig medicin och ska inte packas ned i incheckat bagage.

Obs. skärpta regler gällande vätskor i handbagage. Man får ta med sig vätskor om de ligger i en genomskinlig, återförslutningsbar en-liters plastpåse. Respektive behållare får inte överstiga en maxvolym på 100 milliliter. Plastpåsens innehåll ska rymmas i påsen utan problem och påsen ska vara helt stängd. Vätskor omfattar gel, krämer, blandningar av vätskor och fasta ämnen samt innehåll i tryckbehållare, t ex tandkräm, hårgelé, drycker, soppor, safter, parfym, raklödder, aerosoler och annat med liknande konsistens. Barnmat och medicin är undantag till dessa regler.

Oframkallad film bör placeras i handbagaget då den annars kan förstöras av röntgenutrustningen. Det är förbjudet att medföra farliga föremål såsom skjutvapen, knivar, sprängämnen samt farligt gods.

Handbagage
Sedan 6 november 2006 införde EU-komissionen regler vad gäller begränsad mängd av vätskor och flaskor/burkar i handbagaget. Varje behållare får max innehålla 100 ml till en sammanlagd mängd av 1 liter.

Som vätska räknas drycker och parfymer men även exempelvis hudlotion, sprayburkar, tandkräm, krämer, hårgelé och linsvätska. Observera att även vatten räknas som vätska och omfattas av de nya reglerna! Tillåten mängd vätska ska förvaras i sin behållare (t ex flaska eller burk) i en genomskinlig återförslutningsbar påse som inte är större än max 1 liter. Denna ska sedan visas upp i Securitykontrollen.

Vätskor inköpta efter Securitykontrollen, exempelvis taxfreeinköp, är tillåtna utöver de nya reglerna beskrivna ovan. Dessa varor kommer att förpackas i sealade påsar. Vissa flygplatser kommer ha utlämning av taxfreeinköp i samband med boarding.


Fotspår ♥
Postat av: Anonym

Jag hoppas att du är medveten om att jag saknar dig . <3 <3

2010-05-12 @ 14:31:06
URL: http://toniiaa.blogg.se/
Postat av: Daaaaniel

Förstår inte problemet saaaaaaara :D Du behöver väl inte ha linsvätska o sånt i handbagaget? resan tar ju inte sååå lång tid, bara att slänga ner allt i din vanliga väska ju :P



Hårspray o sånt är de bara att köpa där nere annars ju :-)

2010-05-12 @ 17:16:53
Postat av: sara

A; jag saknar dig mer tooniia <3



D; hahaha jag har allt rört till det lite i min skalle om man säger så :} har tänkt att jag måste ha all vätska i handbagaget och att schampoflaskor t ex absolut innehåller mer än 100 ml så kallad vätska. men samtidigt vet jag inte vad jag babblar om ;p linsvätska o det ska jag ha i handbagaget, man vet aldrig om någon lins får för sig att ploppa ur ;d



2010-05-12 @ 18:55:53
URL: http://justloveyou.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Fotspår ♥:

Trackback
RSS 2.0